e-Commerce Strategie voor de Gemeente Amsterdam

Parkeergarage IJDock, aan de zuidelijke IJ-oever in Amsterdam heeft,
in samenwerking met Gemeente Amsterdam,
meer specifiek de ‘Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer’,
Ophirah opdracht gegeven om de parkeergarage voller te krijgen
en opnieuw onder de aandacht te brengen.
Een belangrijke tool in de marketing strategie was ‘e-commerce’.

Via online advertenties, een mooie website met duidelijke Call-to-Action,
en uitstekende email-opvolging kwam de garage weer vol te staan met auto’s!

Marketingstrategie

Parkeergarage IJDock, in Amsterdam centrum, was te leeg. Een prima locatie, volop parkeerplek, maar toch kwamen er niet voldoende gebruikers naar de parkeergarage toe.
Om dat te veranderen heeft Ophirah, voor de Gemeente Amsterdam en Parkeergarage IJDock, de marketingstrategie verzorgd.

Online en Offline

We kozen voor een duidelijke aanpak, zowel online als offline. De eerste vraag die we onszelf stelden was uiteraard “wie zijn potentiële klanten en hoe bereiken we die?” We besloten gebruik te maken van een ‘offline’ strategie voor mensen die in de buurt van de garage wonen en werken, en een ‘online’ strategie’ voor mensen die van buiten Amsterdam komen en graag goedkoop willen parkeren.
In overleg met de beheerder van de garage kozen we voor het gebruik van kortingskaartjes, zowel voor de offline als online benadering.

Offline: drukwerk

Voor de lokale potentiële klanten kozen we voor het gebruik drukwerk. Gepersonaliseerde brieven, mooie folders (zie screenshot hiernaast) en gedrukte kortingskaartjes werden verzonden en uitgedeeld aan bewoners, werknemers en bedrijven in de buurt van IJDock. Met succes!
Verschillende bwoners kozen voor een (extra) abonnement, heel veel ondernemers hebben kortingskaarten aan hun klanten uitgedeeld, langzamerhand werd IJDock steeds bekender en steeds populairder.

Klik hier om de complete folder te bekijken.

Online: e-commerce voor de parkeergarage

De online benadering was gericht op klanten van buiten de directe omgeving. Mensen die in Amsterdam Centrum wilden parkeren vonden IJDock via Google of Facebook advertenties en kwamen op de speciaal aangepaste website. Op de website kon men vervolgens kaatjes downloaden of thuis laten sturen. De complete e-commerce aanpak, inclusief ontwerp, teksten, adverteren en emailcampagnes, zorgde voor een enorm succes.

De integrale aanpak van ophirah heeft ervoor gezorgd dat IJDock één van de best bezochte garages in Amsterdam Centrum werd. Missie geslaagd.

Lees hier onze blog over internetmarketing voor parkeergarages.