Van marketeer tot makelaar: een huis verkopen via Facebook

00f7071e079f6282dae038fb8ed7525870c015d3

Online kanalen zorgen voor veranderingen in het makelaarsdomein. Daar kwam  van Clockwork zelf achter toen hij onlangs zijn huis zelf verkocht door middel van een goede retargetingcampagne op Facebook. 

Je huis verkoop je tegenwoordig zelf, waar heb je eigenlijk de makelaar nog voor nodig? Tijdens het aankoopproces van mijn nieuwe woning kwam ik er al heel snel achter dat de customer journey die je als aankopende partij aflegt, nog behoorlijk wat verbeterpunten kent. Wat mij betreft een enorme kans die makelaars links laten liggen. De markt kent een enorme online potentie; zo valt er op online advertising nog enorm veel winst te behalen. Als de makelaar van vandaag wil overleven, zal hij zich moeten omscholen tot marketeer.

Met de komst van de online makelaars zijn verkopers steeds meer in staat om, tegen veel lagere kosten, hun huis te verkopen. Ook als aankopende partij heb ik daar enkele goede ervaringen mee. Normaal gesproken ben je bij een makelaar gebonden aan tijden: het liefst overdag, onder kantoortijd. Daarnaast wordt je geconfronteerd met een man of vrouw die het huis eigenlijk niet kent.

Online kanalen zorgen voor veranderingen in het makelaarsdomein. Daar kwam ik zelf achter toen ik onlangs mijn huis zelf verkocht door middel van een goede retargetingcampagne via Facebook.

Hoe het werkt

Omdat we het huis snel wilden verkopen en dat liever deden zonder verkoopmakelaar, besloten we bij de verkoop van onze woning al vrij snel zelf het initiatief te nemen. Een bord ophangen, een openhuizendag organiseren en een cake bakken, dat is nog wel te doen allemaal. Maar wat te doen als je jouw huis persoonlijk onder de aandacht wilt brengen bij de juiste doelgroep? Dat vereist toch enige creativiteit.

Al vrij snel nadat het huis op Funda stond, kwam bij mij het idee op Facebook-advertising in te zetten om de juiste mensen naar mijn pagina op Funda toe te leiden. Voor het opzetten van een Facebook-campagne heb je echter een Facebook-pagina nodig en gek genoeg was de naam ‘huis kopen in Breda’ nog vrij. En laat mijn huis nou net in Breda staan en die zoekterm mij erg aanspreken.

Binnen vijf minuten was de Facebook-pagina aangemaakt en met dank aan wat stockphotos begon ik mijzelf af te vragen of ik niet gewoon makelaar moest worden. Het was niet nodig heel veel likes te behalen op deze pagina, zolang de advertentie maar zou converteren. Alhoewel het natuurlijk verstandig is wat content op je pagina te hebben, voor het geval mensen toch gaan rondneuzen. Voor mijn doel waren de foto’s en de link naar Funda de content.

Met hetzelfde gemak was de advertentie aangemaakt en ingeladen en kreeg de campagne vorm. Wie in zijn timeline “Huis kopen in Breda” tegenkwam met de advertentie dat mijn woning exclusief in prijs gedaald was, kreeg in mijn ogen toch een behoorlijk goede deal voorgeschoteld.

De (re)targeting

Hoewel de wereld van online advertising, en dan met name social advertising, mij op dat moment nog niet heel erg bekend was, wist ik genoeg om ook de targeting op orde te krijgen. Het is aan te raden wat tijd te steken in het maken van enkele persona’s, op die manier maak je het jezelf nog gemakkelijker. Zo hebben starters toch een andere kijk op de woningmarkt (en hun interesses) dan bijvoorbeeld onlangs gescheiden mensen, maar beide zijn het doelgroepen voor de woning die ik wilde verkopen.

Het wordt pas echt spannend als je de verschillende doelgroepen gaat koppelen aan de mogelijkheden voor retargeting. Zo heeft de woning die inmiddels op Funda staat een unieke link. Het is dus mogelijk om mensen die in de afgelopen twee weken je woning daar hebben bekeken, maar geen bezichtiging hebben aangevraagd, wel te targeten. Zo kon ik de woning nog een keer onder de aandacht brengen.

Uiteraard loont het ook om bezoekers van andere huizensites te targeten, zoals jaap.nl ofmakelaarsland.nl, of zelfs bij de lokale huur- en woningbouwvereniging. Het kan allemaal.

Het resultaat

De campagne heeft maar drie weken hoeven draaien met een minimaal budget, maar maximaal resultaat: de verkoop van de woning. Bovendien met de aankoop door iemand uit ons eigen netwerk omdat de targeting van de campagne rekening hield met het uitsluiten van Facebookvrienden, maar niet de vrienden van vrienden.

Zo kwam de advertentie terecht bij de uiteindelijke kopers die goede vrienden waren van onze goede vrienden van ons. Op die manier konden wij als verkopende partij niet alleen zelf vertellen over de woning, maar hebben ze ook onze vrienden kunnen raadplegen over de woning. De campagne heeft tot meerdere bezichtigingen geleid en uiteindelijk zijn meerdere partijen tot een bod over gegaan. Hoewel dit voor ons als experiment gold, heeft het een persoonlijkere benadering gegeven aan een proces waarin onpersoonlijke makelaars vaak een te belangrijke rol spelen.

Van makelaar tot marketeer

Uiteindelijk zou de makelaar degene moeten zijn die je woning het beste kan verkopen. In de praktijk weten mensen die de woning zelf verkopen natuurlijk veel meer te vertellen dan de makelaar, die misschien wel dertig woningen in zijn portfolio heeft. Waar de makelaar van de toekomst het verschil kan maken, is zijn kennis van de customer journey bij het aan- en verkopen van een woning en de verschillende doelgroepen en hun beweegredenen om specifieke keuzes wel of niet te maken.

De makelaar van de toekomst zal zich wat dat betreft minder moeten gaan richten op zijn portfolio en meer op zijn kennis van het aankoopproces en alle aanknopingspunten binnen de customer journey. Met gerichte content, persoonlijk, specifiek en goed getarget gaat er een nieuwe wereld open, waar naar mijn idee nog heel veel kansen liggen.

Want als het mij als marketeer al lukt om zo gemakkelijk mijn woning te verkopen met Facebook-advertising, kun je nagaan hoe groot deze kansen wel niet zijn voor de makelaar met kennis van online marketing.

 

Bron: www.marketingfacts.nl

Credits afbeelding: Joe The Goat Farmer, licentie: CC BY-NC-SA (Niet-commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Zijn we een match? Neem contact op